Gabinet Atena

Logopeda

Gdy słucham, co mówisz, słyszę kim jesteś.

Ralph Waldo Emerson

Logopeda Jasło

Terapia logopedyczna zaczyna się od dokładnej diagnozy tak aby jak najbardziej trafnie określić przyczynę problemu. W kolejnym etapie zajmujemy się działaniami mającymi skutecznie wyeliminować problemy naszych pacjentów.

Nigdy nie ograniczamy się jedynie do poprawy wymowy czy komunikacji, idziemy o krok dalej i na każdego małego człowieka patrzymy całościowo. Każdy plan terapeutyczny dobierany jest według indywidualnych potrzeb i możliwości.

Odpowiednio dobrane ćwiczeniach i techniki terapeutyczne są gwarantem osiągnięcia zamierzonych efektów. Działamy w oparciu o zrozumienie i szacunek a zajęcia są zawsze świetną zabawą i przygodą.

logopeda

Oferta

Diagnoza logopedyczna – badanie mowy i komunikacji

To badanie mowy i komunikacji jest kluczowym elementem diagnozy logopedycznej. Celem jest określenie stanu mowy i komunikacji pacjenta oraz ustalenie potrzeb terapeutycznych. Polega na przeprowadzeniu wywiadu, serii testów i obserwacji, które pozwalają na określenie poziomu umiejętności komunikacyjnych pacjenta oraz wykrycie ewentualnych zaburzeń. Diagnoza logopedyczna jest niezbędna, aby móc skutecznie leczyć i pomagać pacjentom z problemami mowy i komunikacji.

Terapia logopedyczna – zaburzeń wymowy, artykulacji oraz ekspresji i rozumienia języka

To proces leczenia pacjenta, który ma problemy z mową, komunikacją, językiem, głosem, słuchem lub funkcjami prymarnymi. Terapia logopedyczna jest dostosowywana do potrzeb każdego pacjenta i może być prowadzona indywidualnie lub w grupie. Celem terapii jest poprawa umiejętności komunikacyjnych, artykulacyjnych a dzięki temu poprawa jakości życia. W terapii wykorzystywane są różne metody i techniki pracy indywidualnie dobierane do potrzeb każdego dziecka.

Terapia logopedyczna obejmuje takie działania jak:

  • korekty wad wymowy
  • terapii jąkania
  • stymulowania rozwoju mowy
  • terapii opóźnionego i nie zakończonego rozwoju mowy
  • wspomagania rozwoju mowy za pomocą komunikacji alternatywnej i wspomagającej

Terapia zaburzeń mowy związanych z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem

To rodzaj terapii, który wymaga specjalistycznej wiedzy i umiejętności logopedów, którzy mają doświadczenie w pracy z osobami ze specjalnymi potrzebami. Terapia jest prowadzona w sposób kompleksowy i wielowymiarowy, uwzględniając potrzeby i możliwości pacjenta. Polega na indywidualnym dostosowaniu metod i technik terapeutycznych do potrzeb i możliwości pacjenta. Celem takiej terapii jest podniesienie umiejętności komunikacyjnych pacjenta, a także wsparcie jego rozwoju społecznego i emocjonalnego. Pacjentom którzy potrzebują wsparcia lub substytutu mowy oferujemy narzędzia, które znacząco poprawią jakość życia i komunikowana się z otoczeniem jakimi są wspomagające i alternatywne sposoby komunikacji (ACC).

Wczesna interwencja logopedyczna

Otacza opieką dzieci we wczesnym okresie rozwoju, to znaczy od momentu narodzin aż do 3 roku życia dziecka, kiedy to układ nerwowy jest podatny na intensywny rozwój. 

Wczesna interwencja logopedyczna stawia wczesną diagnozę u dziecka, które nie ukończyło jeszcze roku, a następnie skupia się na stymulacji rozwoju maluszka przy pomocy dedykowanych metod terapeutycznych. Dotyczą one rozwoju pod względem poznawczym, funkcji językowych, w tym mowy, rozwoju motoryki małej i dużej. Warto nadmienić, że już w okresie płodowym wyżej wymienione funkcje zaczynają się rozwijać, co określane jest etapem przygotowawczym.

Celem wczesnej interwencji logopedycznej jest wyrównanie lub zmniejszenie trudności w jak najkrótszym czasie, a także zapobieganie powstawaniu kolejnych problemów związanych z komunikacją i rozwojem dziecka. Wczesna interwencja logopedyczna skierowana jest do dzieci:

  • wykazujących nieprawidłowości w wywiadzie prenatalnym, okołoporodowym i we wczesnym dzieciństwie,
  • które są z ciąży zagrożonej,
  • zaburzenia głosu,
  • które są urodzone w zamartwicy,
  • miały niską punktację w skali Apgar (mniejszą niż 8 punktów), 
  • są wcześniakami z niską masą urodzeniową, 
  • których matki podczas ciąży stosowały używki (alkohol, narkotyki, nikotyna), 
  • których matki leczyły się na nadciśnienie, niedokrwistość, tarczycę i inne problemy zdrowotne wymagające stosowania farmakologii,
  • u których wyraźnie niepokojący jest opóźniony rozwój mowy
  • zauważa się trudności z rozumieniem mowy.

Kinezjotaping w terapii logopedycznej

Kinesiotaping stosowany jest jako metoda wspierająca terapiię logopedyczną ma na celu poprawę funkcji mięśni twarzy, języka i gardła, które są zaangażowane w proces mowy i połykania. Polega ona na naklejaniu elastycznych taśm na skórę twarzy w okolicach mięśni, które są osłabione lub mają zaburzoną koordynację. Kinesiotaping może być również stosowany do poprawy oddechu, zmniejszenia napięcia mięśniowego i poprawy ruchomości stawów. Kinesiotaping w logopedii może być stosowany w następujących przypadkach:

  • zaburzenia artykulacji,
  • zaburzenia połykania,
  • zaburzenia głosu,
  • zaburzenia oddechowe,
  • zaburzenia rozwoju szczęki i zgryzu,
  • zaburzenia funkcji mięśni twarzy i języka po urazach lub chorobach.

Masaże logopedyczne

To zabiegi wspierające terapię logopedyczną. Masaż wykonywany jest ręcznie lub przy użyciu specjalistycznych narzędzi. Może być wykonywany na skórze lub na błonach śluzowych jamy ustnej. Masaże logopedyczne są stosowane w celu poprawy funkcji mięśni twarzy (obniżone lub wzmożone napięcie mięśniowe), języka i gardła, które są zaangażowane w proces mowy i połykania. Masaże logopedyczne mogą być również stosowane do poprawy oddechu i ruchomości stawów, poprawiają samopoczucie i redukują stres. Mogą być stosowane w następujących przypadkach:

  • zaburzenia artykulacji,
  • zaburzenia połykania,
  • zaburzenia głosu,
  • zaburzenia oddechowe,
  • zaburzenia rozwoju szczęki i zgryzu,
  • zaburzenia funkcji mięśni twarzy i języka po urazach lub chorobach.

Terapia miofunkcjonalna

Rodzaj terapii logopedycznej, który skupia się na poprawie funkcji mięśni twarzy, języka i gardła. Terapia miofunkcjonalna jest często stosowana w połączeniu z innymi rodzajami terapii logopedycznej. Celem jest poprawa artykulacji, funkcji oddechowych, sprawności oraz właściwej pozycji języka, funkcji połykania, a także poprawa estetyki mowy i wyglądu twarzy. Skierowana jest do osób z różnymi problemami takimi jak:

  • zaburzenia artykulacji,
  • zaburzenia funkcji połykania,
  • nieprawidłowa pozycja wertykalno- horyzontalna języka
  • nie prawidłowy tor oddechowy,
  • zaburzenia rozwoju szczęki i zgryzu,
  • zaburzenia estetyki mowy i wyglądu twarzy.

Komunikacja wspomagająca i alternatywna

Komunikacja AAC (Alternative and Augmentative Communication) to zestaw metod, narzędzi i strategii, które umożliwiają komunikację osobom z trudnościami w mówieniu lub z całkowitym brakiem mowy. AAC może obejmować metody niewerbalne, takie jak gesty, mimika, rysunki, oraz metody werbalne, takie jak używanie urządzeń mówiących lub tablic z symbolami.

Celem komunikacji AAC jest umożliwienie osobom z niepełnosprawnością mowy pełne i skuteczne uczestnictwo w życiu społecznym, edukacji i pracy, a także poprawa jakości życia i samopoczucia.Komunikacja AAC skierowana jest do osób z różnymi rodzajami i stopniem niepełnosprawności mowy, takimi jak:

  • paraliż mózgowy,
  • zespół Downa,
  • autyzm,
  • zaburzenia mowy i języka,
  • zaburzenia rozwoju szczęki i zgryzu,
  • choroby neurodegeneracyjne, takie jak stwardnienie zanikowe boczne (SZB) lub choroba Alzheimera.

Konsultacje on-line

Usługa, która umożliwia klientom kontakt z naszą kadrą za pośrednictwem narzędzi komunikacji internetowej. Konsultacja on-line może być wykorzystywana w różnych celach, takich jak:

  • uzyskanie pierwszej opinii lub porady od logopedy, pedagoga,
  • kontynuacja terapii logopedycznej lub pedagogicznej w sytuacjach, gdy pacjent nie może przyjść do gabinetu (np. z powodu choroby, niepełnosprawności lub odległości),
  • monitorowanie postępów terapii i dostosowywanie programu terapii do potrzeb pacjenta,
  • wsparcie dla rodziców i opiekunów w zakresie pracy z dzieckiem.